• Home
  • |
  • Blog
  • |
  • Zelfkritiek werk niet. Zelfcompassie wel!

Jak! Dat eeuwige stemmetje in je hoofd, wat je altijd vertelt dat je het beter kan, je anders moet zijn, je niet goed genoeg bent… Dat zelfkritiek er niet voor zorgt dat we ons beter voelen, weten we ondertussen wel. Zelfcompassie werkt wel, dat heeft onderzoek uitgebreid bewezen. Maar wat is het nu precies? En waarom werkt het? Dat lees je hieronder.

Zelfcompassie, yes please!

Er is eigenlijk geen verschil tussen compassie en zelfcompassie. Om compassie voor anderen te hebben moet je eerst bewust zijn dat zij lijden. Als je de beelden van de erbarmelijke omstandigheden van de vluchtelingen in Griekenland negeert, kun je ook niet voelen hoe moeilijk het voor hen moet zijn. En compassie houdt ook in dat het je iets doet, dat jouw hart geraakt wordt door de pijn van een ander. Dit zorgt vervolgens voor gevoelens van warmte, liefde, zorgzaamheid en willen helpen.

Compassie hebben betekent ook dat je begrip en vriendelijkheid voor anderen hebt als ze fouten maken of falen in plaats van ze hard te beoordelen.

Klinkt mooi allemaal toch? En voor een ander kunnen we ons hier meestal wel wat bij voorstellen. Maar voor onszelf? Hoe zou het zijn als we dit op onszelf toepassen? Dat kan dus gewoon. Lief zijn voor jezelf en voor jezelf zorgen als je faalt of niet voldoet aan je eigen standaarden in plaats van luisteren naar dat kritische stemmetje in je hoofd waar je je alleen maar slechter van gaat voelen. Het vraagt uiteraard wel wat oefening (tips hiervoor verderop), maar het zal je zoveel opleveren!

Stress voor het lichaam

Voor mij was het echt een totale eye opener toen ik van mijn zelfcompassie teacher Kristin Neff leerde dat je juist meer gedaan krijgt als je lief voor jezelf bent. Ik realiseerde me dat ik een diepe overtuiging had dat als ik niet hard voor mezelf was als iets niet goed ging, ik geen motivatie zou hebben om het beter te doen. Dat ik dan lui zou worden. En nog steeds trap ik af en toe in die oude valkuil. Maar dit is dus absoluut niet waar.

Uit onderzoek blijkt dat zelfkritiek onze motivatie juist ondermijnt! Ons lichaam beschouwt deze zelfkritiek als een aanval en gaat daarom stresshormonen zoals adrenaline en cortisol aanmaken om ons voor te bereiden op fight or flight.

Als je iemand bent die continue aan zelfkritiek doet, heb je dus continue hoge stress levels! Uiteindelijk gaat het lichaam zich dan afsluiten, om zich te beschermen tegen al die stress, en gaan we ons depressief voelen. En depressie zorgt uiteraard niet voor de beste motivatie.

Feel Good Hormonen

Onze lichamen zijn geprogrammeerd om positief te reageren op warmte, tedere aanraking en zachte woorden. Als we onszelf compassie geven, verminderen we ons stress level. Er komen feel good hormonen vrij zoals oxytocine en opiaten waardoor we ons beter gaan voelen.

En wanneer we ons veilig en comfortabel voelen zijn we in de optimale staat om ons best te doen. Mensen die zelfcompassie toepassen durven ook meer, omdat ze lief voor zichzelf zijn als ze fouten maken. Hierdoor leer je meer en wordt het makkelijker om je passie te gaan leven.

Tips om te oefenen

Zelfcompassie in je leven brengen is meestal een behoorlijke stap, omdat we ons hele leven gewend zijn onszelf kritiek geven. Maar als je het met inzet en toewijding doet, dan is het zeker te doen, you’ve got this! Hier een aantal praktische tips die je kunnen helpen:

  1. Geef ruimte aan je emoties. Accepteer dat pijn een onderdeel van het leven is. Laat emoties toe zonder je er helemaal mee te identificeren. Wat er ook voor gevoel omhoog komt, ben ermee en voel het.
  2. Gebruik zelfcompassie niet om pijn weg te duwen of ertegen te vechten. Dit zorgt er meestal alleen maar voor dat het erger wordt.
  3. Ontmoet je gevoel met liefde en compassie. Het maakt niet uit of je een gevoel redelijk of wenselijk vindt, ontmoet ze allemaal met je hart.
  4. Als je pijn hebt, zeg de volgende woorden tegen jezelf: – Ik ben aan het lijden op dit moment – Lijden is deel van het leven – Moge ik lief zijn tegen mezelf – Ik gun mezelf liefdevolle compassie.
  5. Leg je handen op je hart als je stress hebt. Dit zorgt voor een gevoel van comfort en support. Het brengt ook je aandacht weg uit je hoofd, naar je lichaam toe.
  6. Vraag jezelf ‘Hoe kan ik hier verzachten?’ Je kunt vertrouwen op je eigen wijsheid, als je de ruimte geeft komen er vanzelf antwoorden omhoog.
  7. Praat alleen tegen jezelf zoals je tegen een klein kind of goede vriend zou praten. Deze is zo belangrijk. Het is bizar om je echt bewust te worden van alle shit die je tegen jezelf zegt.  
  8. Realiseer je dat je niet de enige bent. Het helpt om te weten dat iedereen op de wereld pijn heeft en faalt. Je bent niet alleen.

~You have been criticizing yourself for years and it hasn’t worked. Try approving of yourself and see what happens~ Louise Hay

Related Posts

Durf te Stralen, de Wereld heeft JOU nodig.

10 Tips om vanuit je Hart te Leven ❤️

De Kracht van Kwetsbaarheid.

De Magie van een Sister Circle.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>